Ouroboros

Ouroboros

De Ouroboros is een oud symbool van een serpent of draak die zijn eigen staart op eet.
De naam is afkomstig van binnen de Griekse taal; (Oura) betekent “tail” en (Boros) betekent “eten”, aldus ‘hij die de staart eet “.

De Ouroboros vertegenwoordigt de eeuwige cyclische vernieuwing van het leven en oneindigheid, het concept van de eeuwigheid en de eeuwige terugkeer, en vertegenwoordigt de cyclus van leven, dood en wedergeboorte, wat leidt tot onsterfelijkheid, zoals in het Phoenix.

De huidige wiskundig symbool voor oneindigheid – kan worden afgeleid uit een variant op de klassieke Ouroboros met de slang een lus een keer voor het eten zijn eigen staart, en zulke afbeeldingen van de dubbele lus als een slang die zijn eigen staart zijn tegenwoordig heel gewoon in de fantasie kunst en fantasy literatuur, hoewel andere vermoedens bestaan ​​ook.

Ook kan het idee van primordiale eenheid verband iets in bestaande of hardnekkige voordat een begin met zo’n kracht of eigenschappen kan niet teniet vertegenwoordigen. Ouroboros is belangrijk in de religieuze en mythologische symboliek, maar is ook vaak gebruikt in alchemistische illustraties, waar het symbool voor de cirkelvormige aard van opus van de alchemist. Het wordt ook vaak geassocieerd met het gnosticisme en Hermeticism.

ouroboros

In de eerste plaats toont zich in de oude gnostische teksten, de Ouroboros als een afbeelding van een slang, worm, slang of een draak zijn eigen staart bijt. Algemeen vanuit een cirkelvorm, het symbool representeert vele brede concepten. Tijd, het leven continuïteit, de voltooiing, de herhaling van de geschiedenis, de zelfredzaamheid van de natuur, en de wedergeboorte van de Aarde kunnen allemaal worden gezien binnen de ronde grenzen van de Ouroboros.

Gemeenschappen uit de hele geschiedenis hebben de Ouroboros gevormd om hun eigen overtuigingen en doelen aan te passen. Het beeld is te zien in het oude Egypte, Japan, India, gebruikt in de Griekse alchemistische teksten, Europese houtsneden, Native American Indian stammen, en door de Azteken. Het is soms rechtstreeks gekoppeld aan zulke uiteenlopende symbolen als de Romeinse god Janus, de Chinese Ying Yang, en de Bijbelse slang in de Hof van Eden.

De Ouroboros wordt verondersteld geïnspireerd te zijn door de Melkweg.

Mythologie: De Melkweg houdt een keer cyclus die eindigt in katastrofisch verandering toen de slang haar staart at. De Suntelia Aion is de zon oprijst uit de mond van de ouroboros, die naar verluidt optreedt (aan het einde van het verhaal van dit soort realiteit.) 21 december 2012 – die de evolutie van het bewustzijn representeerde in de alchemie van de tijd.

manneke pis ouroboros invloed
Gelegen op de hoek van de Stoofstraat en de Eikstraat te Brussel staat het beeld van Manneken Pis.
Dit één van de beroemdste Belgische en Brusselse monumenten en tevens een symbool/mascotte van de rode duivels.
De echte symbolische betekenis van dit beeld betreft het eeuwig leven. Vroeger zag men het drinken van elkaars urine als geneeskundig medicijn en behoorde zo tot een normaal alchemistisch gebruik,
Na de Franse Revolutie (anno 1800) werd dit door de kerk afgedaan als vies en verdween zo uit het gedachtebeeld.

De slang of een draak eet zijn eigen staart heeft overleefd uit de oudheid en kan terug naar het oude Egypte worden getraceerd, circa 1600 B.C.E. Het is opgenomen in het Egyptische Boek van de Netherworld. De Ouroboros was populair na de Amarna-periode.

In het Boek van de Doden, die nog steeds actueel in de Grieks-Romeinse periode was, is de self-verwekkende zonnegod Atum gezegd te zijn opgestegen van chaos-wateren met het uiterlijk van een slang, het dier te vernieuwen zelf elke ochtend, en de overledene wensen om te zetten in de vorm van de slang Sato ( “zoon van de aarde ‘), de belichaming van Atum.

De beroemde Ouroboros trekken uit de vroege alchemistische tekst de chrysopoeia van Cleopatra dateren uit 2de eeuw Alexandrië omsluit de woorden hen om te pannen, “een is de all”. De zwart-wit helften vertegenwoordigen de gnostische dualiteit van het bestaan. Als zodanig kan de Ouroboros worden geïnterpreteerd als de westerse equivalent van de Taoïstische Yin-Yang symbool. De chrysopoeia Ouroboros van Cleopatra is een van de oudste beelden van de Ouroboros worden gekoppeld aan de legendarische opus van de alchemisten, de Steen der Wijzen.

Plato beschreef een self-eten, ronde wezen als het eerste levend wezen in het heelal – een onsterfelijke, mythologisch geconstrueerde beest. Het levend wezen had geen behoefte aan de ogen toen er nog buiten hem niets te zien; noch van de oren toen was er niets te worden gehoord; en er was geen omringende atmosfeer te ademen; want er was niets naast hem: noch zou hebben er gebruik van organen door de hulp waarvan hij zijn eten zou kunnen ontvangen of zich te ontdoen van wat hij al had verteerd, aangezien er niets dat ging van hem of kwam in hem was geweest.

Van het ontwerp werd creëerde hij dus zijn eigen afval verstrekken van zijn eigen voedsel, en al wat hij gedaan of geleden plaats in en door hemzelf. Voor de Schepper bedacht dat een wezen dat zelfvoorzienend was veel meer uitstekend dan een die iets ontbrak zou zijn; en als hij het niet nodig om iets aan te nemen of zich te verdedigen tegen iemand had, de Schepper niet denken dat het nodig is om te schenken op hem handen: noch had hij geen behoefte van de voeten, noch van de gehele inrichting van het lopen; maar de beweging geschikt voor zijn bolvorm aan hem werd toegekend, waarbij alle zeven datgene wat het meest geschikt is voor de geest en intelligentie; Hij is gemaakt om te bewegen op dezelfde wijze en op dezelfde plaats, binnen zijn eigen grenzen draaiend in een cirkel.

Alle andere zes moties werden weggenomen van hem, en hij werd niet gemaakt om deel te nemen van hun afwijkingen. En als deze circulaire beweging vereist geen voeten, werd het heelal geschapen zonder poten en zonder voeten. In het gnosticisme, deze slang symboliseerde de eeuwigheid en de ziel van de wereld.

Omdat de Albigenzen kwam uit Armenië, waarbij het zoroastrisme en Mithra aanbidding waren vaak voor, kan het zijn dat het symbool ingevoerd hun iconografie via de Zoroastrian Faravahar symbool, dat in sommige versies duidelijk is voorzien van een Ouroboros in de taille in plaats van een vage disc-vorm.

In Mithran Mysterieculten de figuur van Mithra herboren (een van de dingen die hij is beroemd om) wordt soms gezien omwikkeld met een ouroboros, met vermelding van zijn eeuwige en cyclische natuur, en zelfs referenties die niet de Ouroboros te vermelden verwijzen naar dit cirkelvorm als symboliseert de onsterfelijkheid van de ziel of de cyclische aard van de Karma, wat suggereert dat de cirkel behoudt zijn betekenis, zelfs wanneer de details van het beeld worden verduisterd.

Ouroboros symboliek is gebruikt om Kundalini energie te beschrijven. Volgens de 2e eeuw Yoga Kundalini Upanishad, ‘De goddelijke macht, Kundalini, schittert als de stengel van een jonge lotus, als een slang, gerolde round op zich houdt ze haar staart in haar mond en ligt rust half in slaap als de basis van de body “(1,82). Een andere interpretatie is dat Kundalini komt neer op de ineengestrengelde slangen van de Caduceus, de ineengestrengelde slangen vertegenwoordigen handel in het westen, of esoterisch, menselijk DNA.

De Kirtimukha mythe van de hindoe-traditie is vergeleken door sommige auteurs Ouroboros.

Ouroboros … de draak cirkelen de schildpad, die de vier olifanten die de wereld dragen ondersteunt.

Het universum werd begin verdeeld in de aarde onder en de hemel boven. Deze, twee als één, gaf het idee van tegenstellingen, maar het vormen van een eenheid. Elke tegenovergestelde werd aangenomen krachtig zijn en dus was hun laatste eenheid. Voor de schepping van het universum geprojecteerd ze voortplanting creatie zwanger te worden. Nu reproductie resultaten in de vereniging van twee tegenpolen als man en vrouw.

Dienovereenkomstig, de Chinezen geloofden Licht en Duisternis, als de ideale tegenpolen, wanneer verenigd, leverde creatieve energie. De twee tegenpolen werden verder opgevat als materie en energie die dual-goedaardig, maar als één werd. De twee tegenpolen waren yin-yang en hun eenheid werd chhī genoemd. Yin-Yang werd apart in de Chinese kosmologie die bestond uit vijf kosmische elementen behandeld.

Sinds Chinese alchemie deed bereiken Alexandrië waarschijnlijk het symbool Yin-Yang, zoals dual-natured, die verantwoordelijk is voor de schepping, werd omgevormd tot een symbool genaamd Ouroboros. Het is een slang en als zodanig als symbool van de ziel. Zijn kop en voorste gedeelte is rood, waarbij de kleur van bloed als de ziel; zijn staart en achterste helft is donker, wat neerkomt op het lichaam.

Ouroboros hier is afgebeeld wit en zwart, als ziel en lichaam, de twee als “een die is alles.” Het is kosmische ziel, de bron van de hele schepping. Ouroboros wordt gewoonlijk afgebeeld met haar voorste helft zwart, maar het zou het omgekeerde zijn zoals hier getoond. Met de naam Chemeia genomen om Kim-Iya, zou het laatste woord Ouroboros nemen om Yin-Yang.

Christendom heeft de Ouroboros als een symbool van de beperkte grenzen van deze wereld (dat er een “buiten” wordt geïmpliceerd door de afbakening van een binnen), en de zelf in beslag voorbijgaande aard van slechts deze wereldvreemde bestaan in de voetsporen van de Prediker in Prediker.

Het kan heel goed worden gebruikt om het gesloten systeemmodel van het universum van sommige fysici zelfs vandaag dit symboliseren. ‘

Alchemie, is de Ouroboros ook gebruikt als een zuiverende glyph. Ouroboros was en is de naam voor de Great World Serpent, rond de Aarde.

Het woord Ouroboros is echt een term die een soortgelijk symbool dat is beschreven kruisbestuiving van vele verschillende culturen. De symbolische betekenis van deze te danken heeft aan de terugkerende cyclische aard van de seizoenen; de oscillaties van de nachtelijke hemel; self-bevruchting; desintegratie en reïntegratie; waarheid en cognitie compleet; de Androgyny; de oerwateren; het potentieel voor de vonk van de schepping; de ongedifferentieerde; de totaliteit; oer-eenheid; zelfvoorziening, en het idee van het begin en het einde als een continue oneindige principe.

Ouroboros vertegenwoordigt het conflict van het leven en in dat leven komt uit het leven en de dood. ‘Mijn doel is mijn begin.’ In zekere zin het leven voedt zich zelf, dus er zijn goede en slechte connotaties die kunnen worden getrokken. Het is een enkel beeld met de volledige acties van een levenscyclus – het verwekt, weds, bevrucht, en doodt zichzelf, maar in een cyclische zin, in plaats van lineair.

Zo modes ons leven een geheel meer naar wat het werkelijk mogelijk – een reeks van bewegingen die herhaald. “As Above ‘- we zijn geboren uit de natuur, en we spiegelen, want het is wat de mens geheel is een onderdeel van. Het is deze symbolische vertolking van de eeuwige principes die worden gepresenteerd in de Emerald Tabletten van Thoth.
ouroboros 2